Våre nye surfevaner de siste årene skaper nye og spennende utfordringer for webdesignere. De siste årene har tilgjengelighet av mobile løsninger gjort at vi ikke lenger kun bruker PC-en for å manøvrere oss rundt på nett. Vi sjekker alt vi lurer på både fra telefoner, nettbrett og laptoper, i tillegg til våre stasjonære PC-er. For at innholdet skal vises på best mulig og mest effektive måte benytter man derfor responsivt webdesign.
Hva er responsivt webdesign?
Dette er en metode som gjør at vi som brukere av websider ikke behøver å forholde oss til hvilken enhet vi bruker for å lese nettsiden. Nettstedet tilpasser seg etter enheten som aksesserer sidene og tilpasser skjermbildet til dette. For oss skjer dette automatisk, men for utviklerne betyr dette at løsningen må fange opp hvilken enhet du jobber på og tilpasse representasjonen etter det. Det er viktig for nettsteder at det er enkelt for deg å bruke sidene, selv om du er logget inn fra telefonen din. Om vi skulle få opp samme sider fra mobiltelefonen som vi gjør på monitoren på vår stasjonære PC, vil vi måtte leve med liten tekst, zoome inn og ut for å finne frem og scrolle rundt på siden for å finne feltene vi skal fylle ut eller knappene vi trenger.
Nye surfevaner
Våre surfevaner endrer seg hele tiden. Ofte er det mens vi sitter på toget eller på bussen vi har tid til å sjekke sosiale medier, sjekke hva som går på kino eller hva som er på tilbud i våre favorittbutikker på nett. Designere kan ikke ignorere dette. Det er tross alt brukerne som styrer hva som skjer på nett. Det øyeblikket man nekter å levere det brukerne vil ha, finner brukerne andre og mer praktiske løsninger for å kunne bruke tiden som man ønsker. For veldig mange bedrifter er mye av inntekten nå basert på at kundene benytter nettsidene deres. Da må opplevelsen være best mulig når sidene brukes slik at man får lyst til å bruke en side fremfor en annen.

Viktig med responsiv webdesign
Det er flere grunner til at det er viktig for bedrifter å følge med på trenden med å benytte responsiv webdesign. Den mest opplagte fordelen er at kunder og brukere av nettsidene skal oppleve siden som praktisk og brukervennlig og kunne finne det de ønsker på alle enheter de kobler seg til fra. Ikke bare må skjermbildene tilpasse seg enheten man jobber fra, men det kan også være andre måter å tenke på med plassering av menyer og knapper på en mobil enhet i forhold til en PC. Viktige knapper på bunnen av siden, som kan være praktisk og brukervennlig på PC skjermen, kan være forferdelig upraktisk på en mobiltelefon. En side av dette som ikke alle er klar over, er at også søkemotorene vurderer dette når de indekserer sidene dine. SEO effektivisering inkluderer også brukervennligheten på sidene. Om du vurderes av en søkemotor med alle faktorer like som et annet nettsted for hvor du burde plasseres i et søkeresultat, vil du komme lenger ned i resultatet om du ikke leverer gode sider på mobile enheter, eller motsatt.
Fremtidens webdesign
Dette vil ikke forsvinne over tid. Det blir flere og flere forskjellige løsninger som vil bli benyttet fremover. Det er kun fantasien som setter stopper for hvilke løsninger som dukker opp for å kunne manøvrere på nett nå som mobilnettene stadig blir raskere og billigere. Vi vil få alle slags formater etter hva folk ønsker, så snart behovene dukker opp. Det er ikke sikkert det blir nødvendig at du kan lese VG på alle slags kjørecomputere i biler, GPS-er, og liknende, men de som skal levere sider til enheter som kommer, må ta hensyn til disse nye formatene.
Responsivt webdesign er en viktig del av utvikleres vurderinger og vil fortsette å være det fremover. Vi blir ikke mindre mobile, men får stadig nye behov og ønsker som det bare er et spørsmål om tid før noen leverer.